Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár 2021. november 26-án (péntek) egyetemi rendezvény miatt zárva tart.

Gyakran ismételt kérdések

Hogyan érhetem el otthonról az ELTE-n előfizetett adatbázisokat?

Amennyiben Ön ELTE-polgár, otthonról is használhatja a tartalmakat:

  • Shibboleth-/eduID-azonosítással,
  • Stunnel segítségével,
  • VPN-azonosítással.

Mindhárom lehetőség használatához Caesar-azonosító szükséges.

A Távoli elérés oldalon minden szükséges információt megtalál.

Az Előfizetett adatbázisok oldalon találhatja a mindenkor aktuális adatbázis-portfóliót, ahol a próbahozzáféréssel elérhető tartalmakat is feltüntetjük. A Hozzáférés oszlopból tájékozódhat arról, hogy az adatbázis-szolgáltató az egyes adatbázisoknak milyen távoli hozzáférését teszi lehetővé.

Mely adatbázisokat használhatom?

Az Elérhető adatbázisok menüpontban az előfizetett adatbázisok mellett sok hasznos, ingyenesen elérhető online forrást, valamint próbahozzáféréssel ideiglenesen elérhető adatbázist is talál.

Hol kereshetek az adatbázisok tartalmában?

Az ELTEfind keresőben lehetősége van az adatbázisok tartalmában egy helyen keresni. A forrásokról az összetett keresés oldalon, az Adatbázisok legördülő listában talál információt.

Mi az a Shibboleth?

A Shibboleth egy azonosítási protokoll (single sign-on) számítógépes hálózatokhoz és az internethez. Lehetővé teszi, hogy egyetlen azonosító használatával ‒ ami az ELTE-n az IIG-azonosító (Caesar-azonosító) ‒ jelentkezzen be az intézmény által működtetett különféle rendszerekbe.

A Shibboleth-azonosítás menete:

  1. az ELTE által előfizetett adatbázis vagy digitális szolgáltatás oldalán a Login menüpontra kattintva válassza az intézményi belépést (magyar adatbázisok esetében az eduID-belépést).
  2. Az ELTE kiválasztása után automatikusan az IIG-azonosító belépési mezője jelenik meg.
  3. Sikeres bejelentkezés után az adatbázist vagy a szolgáltatást az előfizetésben rögzített jogosultságokkal használhatja otthonról is.

Mi az a VPN?

A VPN-szolgáltatás az ELTE hálózatát biztonságos módon terjeszti ki a felhasználó tartózkodási helyére. A szolgáltatás igénybevételéhez szükség van egy VPN-azonosítóra és egy kliensszoftverre. VPN-azonosítót az IIG ügykezelő felületén keresztül igényelhet az IIG-azonosítója megadásával. A kliensszoftver telepítése után a VPN-azonosító megadásával a szerver és a gépe között titkosított kapcsolat jön létre.

Mi az az eduID és nekem van-e?

Az eduID az ELTE-n azonos az IIG-azonosítóval (Caesar-azonosítóval).

Mi az a Stunnel?

Amennyiben Ön az ELTE oktatója, hallgatója vagy egyéb dolgozója, az IIG-azonosítóval a Stunnel-szolgáltatást is igénybe veheti. Az ehhez szükséges segédprogram saját számítógépre telepítése után az adatbázisokban otthonról is elérhet minden olyan digitális tartalmat, amely ELTE-s IP-címhez kötött.

A segédprogramot ide kattintva érheti el.
A segédprogram telepítéséhez és a böngésző beállításához ide kattintva érhet el egy segédletet.

Hogyan lehet IIG-azonosítóm?

IIG-azonosítót ELTE-jogviszonnyal rendelkezők kérhetnek. Mindenkinek csak egy azonosítója lehet. Az azonosítót elkészítheti az ELTE IIG Ügyfélkapu segítségével a Neptun-azonosítóját vagy az adóazonosító jelét használva.

Nem működik a Stunnel a gépemen. Mit tegyek?

Ilyen esetben ellenőriznie kell, hogy telepítéskor minden beállítás helyesen lett-e megadva. Amennyiben igen, és a szolgáltatás mégsem működik, érdemes kipróbálni egy másik böngészővel is. Ha ezután sem működik a szolgáltatás, keresse fel az IIG diszpécserszolgálatát segítségért.

Nem működik a VPN a gépemen. Mit tegyek?

Ilyen esetben ellenőriznie kell, hogy telepítéskor minden beállítás helyesen lett-e megadva. Ha ezután sem működik a szolgáltatás, keresse fel az IIG diszpécserszolgálatát segítségért.

Nem férek hozzá az előfizetett adatbázisban a cikkekhez. Mit tegyek?

  1. Ellenőrizze, hogy valóban előfizetett tartalmat próbál-e elérni. Nagyobb kiadók keresői olyan tartalmat is listázhatnak vagy megjeleníthetnek, amelyre az egyetemnek nincs előfizetése.
  2. Abban az esetben, ha az ELTE bármely kampuszán közvetlenül az ELTE internethálózatára csatlakozva nem éri el egy adatbázis előfizetett tartalmát, jelezze a problémát az eisz@lib.elte.hu címen.
  3. Abban az esetben, ha az ELTE kampuszain kívül, az ELTE internethálózatára nem közvetlenül kapcsolódva próbálta elérni az előfizetett adatbázisok tartalmát:
    1. ellenőrizze, hogy megfelelően lett-e telepítve valamelyik távoli elérést biztosító szolgáltatás (Stunnel, VPN);
    2. amennyiben a szolgáltatások megfelelően kerültek telepítésre és mégsem éri el a tartalmat, jelezze a problémát az eisz@lib.elte.hu címen.

 

Illusztráció szerzője, forrása:
Gerd Altmann képe a Pixabay -en. https://pixabay.com/hu/illustrations/felh%C5%91-mem%C3%B3ria-t%C3%A1rol%C3%B3eszk%C3%B6z-3843352/